Jak fotit - 5 tipů nejen pro začátečníky

27.02.2018

Jak správně fotit? Jaké vybavení použít? Jak využít světlo pro vynikající snímek? Pro každého začínajícího fotografa je důležité sledovat své okolí. Nejde o to objevit hned nějaký excelentní snímek, ale prostě umět se dívat. I v maličkosti může být krása. Můžete kolem ní projít několikrát a pořád vám bude připadat stejná. Potom se najednou stane malý zázrak, na onu maličkost posvítí světlo z jiného úhlu a hned se stane zajímavou. Někdy i nepatrný stín může udělat z běžného snímku umělecké dílo. Jinými slovy, každý začínající fotograf se musí umět dívat kolem sebe. Dovolím si zde uvést pár tipů nejen do začátku, pokud toto břemeno vezmete vážně.


Jak fotit - foťák vždy při sobě
Jak fotit - foťák vždy při sobě

10 Photography Tips to Help You Take Your Photography up a Level. Digital Photography School [online]. Copyright © 2006 [cit. 27.02.2018]. Dostupné z: https://digital-photography-school.com/10-photography-tips-help-take-photography-level/

1. Vybavení není všechno

Jako fotograf již s dnešní technologií nemusíte vlastnit desetitisícové fotoaparáty, abyste vyfotili portrét, scenérii nebo prostě jen obyčejnou fotku v nejvyšší kvalitě. Stačí vám k tomu pouhý smartphone do kapsy a trochu citu. Proto je třeba si uvědomit, že fotografování není jen o zachycování každé skutečnosti, či momentu ve světě, ale i o jakémsi vnitřním já. O tom, co je člověku blízké a o tom co si chce pamatovat.


2. Nebrat pozadí na lehkou váhu

Pozadí je klíčový faktor na fotce stejně jako jeho objekt, který chceme zachytit. Může s objektem splynout nebo také od něho odvést pozornost. Proto je třeba se plně soustředit na to co chceme zachytit a také si položit otázku, jestli nám pozadí od něho neodvádí pozornost.

Jak fotit - důležitost pozadí
Jak fotit - důležitost pozadí

3. Světlo jako důležitý faktor

Ve světě fotografa se téměř všechno točí kolem světla. Určitě jste si všimli, jak se mění světlo při východu a západu. Světlo, když jste v záři reflektorů či ve tmě. Stíny, které se tvoří na každém rohu. Příkladů na světlo bych mohl uvádět mnoho, ale pravým fotografem se teprve stáváte, až tyto změny začnete vnímat, reagovat na ně a naučíte se s něma operovat ve prospěch fotky. Je také důležité si uvědomit, jestli zachycujete přírodní světlo nebo technické světlo. Jak objekt a pozadí osvětlují a také jak tvoří stíny.

Jak fotit - světlo jako hlavní faktor
Jak fotit - světlo jako hlavní faktor

4. Správné držení fotoaparátu (u DSLR)

Ačkoli se to může zdát jako blbost, uvádět zde tento tip, tak i tento faktor může částečně ovlivnit vaše fotografování. Správně byste měli levou rukou podchytit objektiv a pravou chytit tělo. To vám zajistí fotoaparát v naprosté stabilitě. Pro ještě větší stabilitu můžeme lokty zarazit v bok.


Jak fotit - přirozenost
Jak fotit - přirozenost

10 Photography Tips to Help You Take Your Photography up a Level. Digital Photography School [online]. Copyright © 2006 [cit. 27.02.2018]. Dostupné z: https://digital-photography-school.com/10-photography-tips-help-take-photography-level/

5. Přirozenost

Jako poslední zásadní tip bych uvedl přirozenost. Umění fotografa není popsáno v žádném manuálu "Jak být profesionální fotograf", ale všechno je to v jeho citech a přirozenosti. V citech přenést to co cítí uvnitř na fotku.


ZDE NAJDETE SLEVOVÝ KUPÓN DO ESHOPU ALZA.CZ V HODNOTĚ 100 KČ!

„Světlo dělá fotografii. Osvojte si světlo. Obdivujte ho. Milujte ho. Ale nad to všechno, poznejte světlo. Poznejte ho jak nejvíc můžete a poznáte klíč k fotografii.“ George Eastman